- Visi
- Administravimas
- Integracija su SABIS
- Komunikacija ir kita
- Organizacijos nustatymai ir naudotojai
- Pirkėjo/Tiekėjo režimas
- Prisijungimas ir prieigos prašymas
- Sąskaitų kūrimas
- Sąskaitų priėmimas ir derinimas
- Sutartys
- Teikimas ir tikslinimas
- Viešųjų pirkimų sutartys
- Žodinės sąskaitos
- Žodinės sutartys
Prie SABIS galima prisijungti naudojantis VIISP tapatybės nustatymo paslauga. Fizinių ir juridinių asmenų prisijungimui tinkami visi būdai, palaikomi VIISP.
SABIS adresas: https://sabis.nbfc.lt
Taip, jeigu pirmą kartą jungiasi juridinio asmens (JA) vadovas ir SABIS nėra su JA vadovu susietos organizacijos paskyros, reikės užregistruoti organizaciją. Užregistruoti organizaciją galima naudojantis vedliu – duomenis reikės užpildyti pagal nurodytus žingsnius. Verta atkreipti dėmesį, kad visi vartotojai, pirmą kartą prisijungę prie SABIS, turės susipažinti su naudojimo sąlygomis ir jas patvirtinti.
Ne, toks įgaliojimas nereikalingas. Pirmą kartą vadovui prisijungus prie SABIS ir užregistravus organizaciją, sukuriama organizacijos paskyra ir pagal pateiktus duomenis sukuriamas paskyros naudotojas su administratoriaus role. Naujas naudotojas, prisijungęs prie SABIS, gali pateikti Prieigos prašymą prisijungti prie organizacijos, kurį turi patvirtinti paskyros naudotojas, turintis organizacijos administratoriaus rolę. Taip pat paskyros naudotojas, turintis organizacijos administratoriaus rolę, gali pridėti naują naudotoją, kuris prisijungus prie SABIS jau bus priskirtas prie organizacijos paskyros.
Užsienio šalių piliečiai, reziduojantys Lietuvoje, atstovaudami Lietuvoje registruotiems juridiniams ir fiziniams asmenims, prie SABIS portalo turi galimybę prisijungti, naudodamiesi VIISP tapatybės nustatymo paslauga.
Užsienio prekių/paslaugų/darbų tiekėjai trumpuoju laikotarpiu neturi galimybės prisijungti prie SABIS portalo. Sąskaitas SABIS užsienio tiekėjai gali pateikti Peppol tinklu, paslaugos teikimo tarpininku pasirenkant bet kurį jiems tinkantį prieigos tašką.
Prieigos taškų sąrašą galite rasti čia.
Atkreipiame dėmesį, kad sąskaitos pagal rašytinę sutartį PEPPOL tinklu pateikimui taip pat turi būti įvykdytas reikalavimas dėl sutarties – sutarties duomenys turi būti SABIS, jie turi būti susieti su pardavėju, teikiančiu sąskaitą, sutarties numeris turi būti nurodytas sąskaitoje ir jis turi sutapti su numeriu, registruotu SABIS.
Jeigu užsienio tiekėjui nepriimtini nurodyti sąskaitų teikimo būdai, sąskaitas galima pateikti pirkėjų nurodytomis priimtinomis priemonėmis, pavyzdžiui, el. paštu.
SABIS gali būti registruota tiek juridinio asmens paskyra, tiek fizinio asmens paskyra. Video mokymų medžiaga, kaip registruotis fiziniam asmeniui, pateikiama čia.
Taip gali nutikti, jeigu indentifikavimo metu pasirinkote jungtis kaip fizinis asmuo. Juridinio asmens vadovas, jungdamasis pirmą kartą, Elektroninių valdžios vartų puslapyje, prieš pasirinkdamas autentifikavimo būdą, turi pasirinkti, kad jungiasi kaip juridinis asmuo, tuomet sistema jį atpažins kaip vadovą ir nebus reikalingas įgaliojimas. Tai taikoma tais atvejais, kai asmuo yra registruotas vadovas Juridinių asmenų registre. Sukūrus paskyrą prie sistemos, reikia jungtis ir kaip fiziniam asmeniui.
Ne, SABIS naudotojai identifikuojami pagal asmens kodą, todėl negali būti autentifikuojami, naudojant tarnautojo pažymėjimą.
Prisijungus prie SABIS turimos įmonės paskyros, viršuje kairėje pusėje reikia spausti mygtuką „Keisti” ir atsidariusiame lange spausti mygtuką „Registruoti organizaciją”.
Paskyros SABIS nėra šalinamos. Galima užblokuoti paskyros naudotoją, tačiau svarbu, kad būtų nors vienas aktyvus organizacijos administratorius.
Taip, galima sukurti pavadavimą, priskiriant norimą pavadavimo laikotarpį, kurio metu pavaduojančiam asmeniui bus suteiktos visos pavaduojamo asmens turimos teisės SABIS. Video mokymų medžiaga, kaip sukurti pavadavimą, pateikiama čia.
Pavadavimą turi teisę kurti tik organizacijos administratoriaus rolę turintis paskyros naudotojas.
Pavaduojantis asmuo el. paštu, nurodytu prie naudotojo duomenų, gauna pranešimus apie užregistruotą pavadavimą ir pavadavimo atšaukimą.
Taip, pavadavimą galima atšaukti bet kada, tačiau atšaukti gali tik organizacijos administratorius. Video mokymų medžiaga, kaip atšaukti pavadavimą, pateikiama čia.
Pirkėjo/Tiekėjo režimus mato ir juos keisti gali tik organizacijos, kurios yra ir pirkėjas, ir tiekėjas. Jeigu matote tik vieną režimą, reiškia, kad jūsų organizacija yra registruota tik kaip pirkėjas arba tik kaip tiekėjas.
Taip gali nutikti, jeigu nėra tinkamai priskirtos rolės.
Tiekėjo režimą gali matyti naudotojai, kurių rolė yra „Tiekėjo specialistas”.
Pirkėjo režimą gali matyti naudotojai, kuriems priskirta bent viena iš rolių, pavyzdžiui, „Sąskaitų administratorius”, „Derintojas”, „Sutarčių administratorius”.
Detaliau sužinoti, kaip naudotis režimais, galite šioje instrukcijoje.
Sistemoje sutarties pašalinti nėra galimybių, tačiau sutartį galima pažymėti kaip „Neaktuali“. Tuomet tiekėjas negalės pagal ją pateikti sąskaitos. Jei prireiktų, žyma „Neaktuali“ bet kada galima pakeisti ir sutartį vėl padaryti aktualia.
Sutarčių tipai:
CVP IS sutartis – viešųjų pirkimų sutartis, automatiškai perkeliama iš CVP IS į SABIS
Sutartis be pirkimo („nepirkimo sutartis”) – ne viešųjų pirkimų sutartis, kuri neviešinama CVP IS ir nepersikelia į SABIS, pirkėjui ją reikia įvesti į SABIS
Neviešinama VP sutartis – konfidenciali (pavyzdžiui, saugumo/gynybos) viešųjų pirkimų sutartis, kuri neviešinama CVP IS, pirkėjui ją reikia įvesti į SABIS
Iš CVP IS automatiškai perkeliamos visos naujos sutartys ir sutarčių pakeitimai, išskyrus šiuos du tipus – MVPŽ ir SPŽ. Automatinis sutarčių perkėlimas į SABIS vyksta kas 4 valandas.
Į SABIS naujai publikuotos sutartys ir jų pakeitimai automatiškai perkeliamos kas 4 valandas.
CVP IS publikuotų sutarčių keitimai į SABIS perkeliami tokiu principu:
• Originali sutartis, kuriai atliekamas keitimas, SABIS ieškoma pagal sutarties keitime nurodytą sutarties indeksą. Jis turi būti nurodomas CVP IS viešinant keitimą ir turi atitikti originalios sutarties indeksą.
• Jei originali sutartis randama SABIS, atnaujinama visa sutarties informacija, išskyrus sutarties numerį ir pavadinimą.
• Jei originali sutartis randama SABIS, bet keičiasi sutarties tiekėjas, SABIS žiūrima:
~ Jei originali sutartis jau turi registruotų sąskaitų, tuomet originaliai sutarčiai automatiškai suteikiama būsena „Neaktuali“, o pagal gautą sutarties keitimą SABIS sukuriama nauja sutartis su kitu tiekėju.
~ Jei originali sutartis neturi registruotų sąskaitų, tuomet atnaujinama originalios sutarties informacija, įskaitant ir tiekėją. Neatnaujinamas sutarties numeris ir pavadinimas, nes dažnai keitimai turi savo numerį ir pavadinimą.
• Jei sutartyje keičiasi pirkėjas, viskas vyksta tokiu pačiu principu kaip ir keičiantis tiekėjui.
SABIS nereikia kelti žodžiu sudarytų pirkimo sutarčių, o sąskaitoms pagal žodinius susitarimus netaikoma sąskaitos ir sutarties sąsaja. Tai reiškia, kad tiekėjas gali pateikti tokią sąskaitą per SABIS ir neturi jos susieti su sutartimi.
Nuo 2025 m. sausio 6 d. SABIS pateikus žodžiu sudarytų sutarčių sąskaitas, sutarčių informacijos CVP IS viešinti nebereikia, nes sąskaitų duomenys iš SABIS CVPP bus paviešinti automatiškai.
Plačiau apie žodžiu sudarytų pirkimo sutarčių viešinimą skaitykite Viešųjų pirkimų tarnybos (VPT) interneto svetainėje.
Pirkėjams nereikia viešinti žodinių sutarčių. SABIS, patvirtinus sąskaitą pagal žodinį susitarimą, sutarties duomenys automatiškai perduodami į CVP IS ir papildomai sutarties duomenų viešinti nereikia.
Ilgalaikė žodinė sutartis – tai žodinė sutartis, pagal kurią teikiamos kelios sąskaitos arba pagal ją numatoma, kad sąskaitos bus teikiamos praleidus 15 kalendorinių dienų viešinimo terminą pasibaigus ketvirčiui, per kurį buvo sudaryta sutartis.
Nuo 2025 m. sausio 7 d. SABIS gautos ir priimtos žodinės sąskaitos CVP IS paviešinamos automatiškai. Daugiau informacijos, kaip teisingai paviešinti žodines sutartis, rasite Viešųjų pirkimų tarnybos parengtoje medžiagoje.
Sąskaitų pagal žodinį susitarimą, kurių išrašymo data yra sausio 1 – 6 d., duomenys nebuvo perduoti Viešųjų pirkimų tarnybai, todėl pirkėjas jas turi paviešinti CVP IS.
SABIS perduoda tik sąskaitos faktūros ir kreditinės sąskaitos tipo žodinių sąskaitų duomenis. Dėl to žodinių sutarčių dublių nėra.
Ne, į SABIS sutartys pagal žodinius susitarimus nėra perkeliamos. Į SABIS perkeliamos visos sutartys, išskyrus šiuos du tipus – MVPŽ (žodžiu sudarytos sutartys, įvykdžius mažos vertės pirkimus) ir SPŽ (žodžiu sudarytos sutartys, įvykdžius supaprastintos vertės (išskyrus mažos vertės) pirkimus).
SABIS teikiamos sąskaitos atitinka Europos elektroninių sąskaitų faktūrų (e-Invoicing) standartą. e-Invoicing standartas apibrėžia 3 sąskaitų tipus, kurie atitinka SABIS „Sąskaitos tipas“ požymį – sąskaita faktūra, avansinė sąskaita faktūra ir kreditinė sąskaita faktūra. Pasirinktas PVM klasifikatorius apibrėžia, ar tai yra PVM sąskaita faktūra. Plačiau apie e-Invoicing standartą, naudojamus dokumentų tipus rasite čia.
Taip. Kuriant sąskaitą anksčiau pateiktos pagrindu, reikia pasirinkti mygtuką „Kopija“, tuomet automatiškai užpildomi visi sąskaitos laukai pagal ankstesnę sąskaitą.
Atkreipiamas dėmesys, kad SABIS realizuoti tikrinimai. Tai reiškia, kad pateikti pavyks tik sąskaitas, kurios atitinka tikrinimo taisykles. Teikėjas bus informuojamas apie tikrinimo metu rastas besidubliuojančias sąskaitas, kurias SABIS identifikuos kaip „Sukurta“, „Grąžinta tikslinti“ ar „Pateikta“. SABIS užtikrina sąskaitos unikalumą tarp sąskaitų, kurios yra sukurtos, pateiktos ar grąžintos tikslinti ir nėra atmestos, įvertinant teikėją, sąskaitos numerį ir datą. Dėl to vienam teikėjui kalendorinių metų laikotarpiu gali būti tik vienas sąskaitos įrašas unikaliu numeriu.
Duomenų laukų sąrašas SABIS parengtas pagal e-Invoice standartą (daugiau informacijos apie e-Invoice standartą ir duomenų laukus galite rasti techninėje dokumentacijoje.
Taip. Ištrinti galima tik sąskaitą, kurios būsena „Sukurta“.
SABIS sistema pirminei patikrai priima sąskaitą iš teikėjo su tokiais duomenimis, kokie jai buvo perduoti. Tačiau teikėjas teikdamas duomenis privalo laikytis LST EN 16931-1:2019 standarte nurodytų apmokestinamų verčių, PVM ir kitų sumų skaičiavimo taisyklių. Svarbu pažymėti, kad ir sąskaitų gavėjai privalo laikytis tų pačių taisyklių.
Jei kiltų problemų dėl centų apvalinimo, t. y. jei su sąskaitos gavėju yra sutarta tam tikra fiksuota galutinė mokama suma įskaitant PVM, tuomet galima pasinaudoti apvalinimo informaciniu lauku BT-114 (Rounding amount”. Rekomenduojama, kad apvalinimo korekcijos absoliuti reikšmė būtų ne didesnė nei 0.05€.
Pateikiamas pavyzdys, jei galutinė sąskaitos faktūros suma su 21 proc. PVM turėtų būti 10,00 Eur, tuomet skaičiavimas galėtų būti toks:
Sąskaitos faktūros prekės/paslaugos eilutės galutinė apmokestinamoji vertė būtų 8,26 Eur;
PVM vertė po aritmetinio apvalinimo būtų 1,73 Eur, nes 8,26 Eur* 0,21 = 1,7346 Eur;
Galutinė suma būtų 9,99 Eur (BT-112 „Invoice total amount with VAT“);
Apvalinimo korekcija 0,01 Eur (BT-114 „Rounding amount“);
Galutinė mokėtina suma šiuo atveju būtų 10,00 Eur (BT-115 „Amount due for payment“).
Kai su sąskaitos gavėju yra sutarta tam tikra fiksuota galutinė mokama suma įskaitant PVM, tačiau suvedus prekių ir paslaugų eilutes gaunama kita suma, galima pasinaudoti apvalinimo informaciniu lauku (BT-114 („Rounding amount”)). SABIS portale pilnoje sąskaitos faktūros pildymo formoje yra mygtukas [ĮVESTI KOREKCIJĄ]. Jį paspaudus ir įvedus korekcinę sumą, koreguojasi galutinė sąskaitos mokėtina suma eurais.
Pareiga teikti sąskaitas per SABIS yra įvirtinta teisės aktuose, todėl papildomi raštai nėra išduodami. Be to, verta atkreipti dėmesį, kad Viešųjų pirkimų tarnyba tikrins sutarčių vykdymą.
Aktualūs teisės aktai:
LR finansinės apskaitos įstatymas Nr. IX-574, 6 str. 4 p.
2022 m. balandžio 27 d. LR vyriausybės nutarimas Nr. 405.
Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo Nr. I-1491 pakeitimo įstatymas, 2017 m. gegužės 2 d. Nr. XIII-327.
Sąskaitų administravimo bendroji informacinė sistema (SABIS) yra skirta prekių, paslaugų, darbų tiekėjams, aptarnaujantiems viešojo sektoriaus subjektus ir kitus subjektus, vykdančius viešųjų pirkimų sutartis, teikti, o viešojo sektoriaus subjektams ir kitiems subjektams, kurie yra perkančiosios organizacijos, gauti elektroninius finansinės apskaitos dokumentus, atitinkančius Europos elektroninių sąskaitų faktūrų standartą. Taigi per SABIS privaloma kelti sąskaitas, o visus kitos rūšies finansinius dokumentus galima pridėti tik kaip sąskaitos priedus, jeigu jie privalomi prie sąskaitos arba yra susitarimas, kad teikiant sąskaitą reikia pridėti ir sąskaitą patvirtinančius dokumentus, pavyzdžiui, kvitus.
Tokios sąskaitos įvedamos tokiu pačiu principu kaip ir kitos sąskaitos. Tiekėjas turi registruoti save ir prisijungti kaip fizinis asmuo. Čia galima rasti video mokymų medžiagą, kaip tai padaryti.Atkreipiame dėmesį, kad individualios veiklos pažymėjimo numeris specialaus lauko neturi. Tad jeigu jis reikalingas, jį galima įrašyti sąskaitos pastabų lauke.
Tai yra SABIS naudotojo pasirinkimas – galima žymėti/nežymėti avanso apmokėjimo faktą ir sumą.
Taip, valiutą galima pasirinkti, kai tiekėjas yra užsienio fizinis/juridinis asmuo.
Atkreipiame dėmesį, kad valiutos pasirinkimo galimybė yra tik pilnoje sąskaitos duomenų pildymo formoje.
Mokėjimo termino data sąskaitoje yra privalomas duomuo SABIS.
Naudotojui patogumui, teikiant sąskaitą SABIS portale, mokėjimo termino data paskaičiuojama prie sąskaitos išrašymo datos pridedant mokėjimo terminą dienomis, kuris pagal nutylėjimą yra 30 kalendorinių dienų. Mokėjimo terminas dienomis gali būti keičiamas pagal poreikį.
Sąskaitas importuoti/eksportuoti galima XML formatu. Daugiau informacijos – video pamokoje „Sąskaitų importavimas ir eksportavimas XML formatuSąskaitų importavimas ir eksportavimas XML formatu“ .
Taip, SABIS galima sukurti ir naudoti sąskaitos eilučių šablonus. Instrukciją, kaip tai padaryti, galima rasti čia.
Taip, šabloną galima redaguoti. Pasirinkus norimą šabloną, reikia spausti redagavimo mygtuką. Svarbu, pabaigus redagavimą, nepamiršti išsaugoti pakeitimų.
Supaprastinta sąskaita faktūra arba supaprastinta žodinė sąskaita faktūra – tai sąskaitos faktūros pildymo forma SABIS portale. Pildant šią formą, privalomi tik sąskaitos duomenų laukai ir viskas atliekama viename sąskaitos lape.
Susipažinti su supaprastintų formų naudojimu galite šioje instrukcijoje.
Taip, supaprastintoje sąskaitoje galima pridėti priedų.
Ne. Jeigu norite įvesti korekcijos sumą, sumokėtą avansą, PVM paklaidą, jums reikia naudoti pilną sąskaitos formą.
Ne, užsienio tiekėją galima įvesti naudojantis pilna sąskaitos forma.
Taip, galima. Reikia paspausti mygtuką „Perjungti į pilną formą”. Atkreipiame dėmesį, kad perjungus nebegalėsite grįžti į supaprastintą formą.
Ne, tokios galimybės nėra. Tinkamiausią formą reikia pasirinkti pildymo pradžioje.
Kreditinės sąskaitos kūrimui reikia naudoti pilną sąskaitos formą.
Tokios galimybės nėra. Padarius sąskaitos kopiją, ji atidaroma ir turi būti koreguojama pilnoje sąskaitos formoje.
Pateikus sąskaitą, ji bus atvaizduojama pilna forma.
Kuriant supaprastintą sąskaitą faktūrą pildomi tik būtini sąskaitos pateikimui duomenų laukai ir viskas atliekama viename sąskaitos lape. Kuriant sąskaitą faktūrą yra galimybė pasirinkti jums reikalingus sąskaitos pateikimui duomenų laukus, pavyzdžiui pirkimo/užsakymo Nr., pirkėjo/tiekėjo adresas, pristatymo vieta, mokėjimo gavėjas ir viskas atliekama trijuose sąskaitos lapuose („Bendri duomenys“, „Eilutės“, „Priedai“).
SVARBU! Supaprastintoje sąskaitos formoje negalima įvesti užsienio tiekėjo, korekcijos sumos, sumokėto avanso ir PVM paklaidos.
Taip, tokia galimybė yra. Pagal e-Invoicing standartą, vienos sąskaitos galima PVM paklaida – 0,99 EUR.
Detaliau sužinoti, kaip koreguoti PVM, galite šioje instrukcijoje.
Sąskaitos pagal žodinius susitarimus – tai tokios sąskaitos, kurios gaunamos iš pirkimų, organizuojamų atliekant tiekėjų apklausas tiesiogiai ir nesudarant rašytinių sutarčių, vadovaujantis viešųjų pirkimų įstatymo nuostatomis.
Vyriausybės nutarime ir LR finansinės apskaitos įstatyme numatyta, kad iki 2024 metų pabaigos organizacijos tokias sąskaitos privalėjo teikti per SABIS, jeigu jų suma viršija 1000 EUR be PVM.
Visos sąskaitos pagal žodinius susitarimus, nepriklausomai nuo jų sumos, per SABIS turi būti teikiamos nuo 2025 metų sausio 1 d.
Vyriausybės nutarime ir LR finansinės apskaitos įstatyme numatyta, kad visos sąskaitos pagal žodinius susitarimus, nepriklausomai nuo jų sumos, per SABIS turi būti teikiamos nuo 2025 metų sausio 1 d.
Sąskaitų pagal žodinį viešąjį pirkimą teikimui SABIS netaikoma sąskaitos ir sutarties sąsaja. Tai reiškia, kad tiekėjas gali pateikti tokią sąskaitą per SABIS ir neturi jos susieti su sutartimi. Pirkėjui sąskaitos tikrinimo metu nurodžius BVPŽ kodą ir pirkimo rūšį sąskaitų duomenys iš SABIS CVPP bus paviešinti automatiškai.
Taip, teikiant sąskaitas pagal žodinį susitarimą, galima naudotis supaprastinta žodinės sąskaitos forma, kurioje reikia užpildyti tik privalomus duomenų laukus.
Sąskaitos pagal žodinius susitarimus gali būti gaunamos ir iš užsienio tiekėjų – fizinių arba juridinių asmenų. Pateikiame instrukcijas, kaip pirkėjui registruoti sąskaitą pagal žodinį susitarimą, kai tiekėjas yra užsienio fizinis arba juridinis asmuo.
Tokioms situacijoms spręsti SABIS sukurtas palengvinimas pirkėjams. Jeigu tiekėjas neteikia sąskaitų pagal žodinius susitarimus, pirkėjas jas gali įvesti pats, tačiau visiems privalu laikytis teisės aktų reikalavimų. Finansinės apskaitos įstatymo 6 straipsnio 4 dalis nurodo, kad viešojo sektoriaus subjektams ir kitiems subjektams, kurie yra perkančiosios organizacijos, teikiami tik elektroniniai apskaitos dokumentai ir šiuos dokumentus viešojo sektoriaus subjektai ir kiti subjektai, kurie yra perkančiosios organizacijos, priima ir apdoroja naudodamiesi informacine sistema SABIS.
Į SABIS įkelti sąskaitos dokumentą, nesuvedant sąskaitos duomenų, nėra galimybės. Sąskaitos duomenis reikia suvesti arba galima importuoti xml formatu, o sąskaitos ar kitą dokumentą galima įkelti kaip priedą.
Sąskaitos pagal ilgalaikes žodines sutartis galės būti teikiamos tik sutarties duomenis paviešinus Viešųjų pirkimų monitoringo informacinėje sistemoje (VPM IS).
Paviešinti sutarties duomenys bus perkelti į SABIS. Sąskaitas pagal tokias sutartis tiekėjai galės teikti analogiškai kaip kitas sąskaitas – turės susieti jas su sutartimi.
Kuriant supaprastintą žodinę sąskaitą faktūrą pildomi tik privalomi sąskaitos duomenų laukai ir viskas atliekama viename sąskaitos lape. Kuriant žodinę sąskaitą faktūrą yra galimybė pildyti neprivalomus laukus, pavyzdžiui, pirkimo/užsakymo Nr., pirkėjo/tiekėjo adresas, pristatymo vieta, mokėjimo gavėjas ir viskas atliekama trijuose sąskaitos lapuose („Bendri duomenys“, „Eilutės“, „Priedai“).
SVARBU! Supaprastintoje sąskaitos formoje negalima įvesti užsienio tiekėjo, korekcijos sumos, sumokėto avanso ir PVM paklaidos.
Kai sąskaitos pagal žodinį susitarimą duomenys neturi būti viešinami Viešųjų pirkimų tarnybos sistemose, SABIS, tvirtinant žodinę sąskaitą, BVPŽ kodas ir pirkimo rūšis nenurodomi, pažymima „Neviešinti CVPIS“.
Primename, kad nurodyti BVPŽ kodą ir pirkimo rūšį arba žymą „Neviešinti CVPIS“ gali SABIS pirkėjo paskyros naudotojas, turintis derintojo, tvirtintojo arba sąskaitų administratoriaus roles.
SABIS pateikus sąskaitą pagal žodinį susitarimą ir sąskaitos tikrinimo metu nurodžius BVPŽ kodą ir pirkimo rūšį, sąskaitų duomenys iš SABIS CVPP bus paviešinti automatiškai.
Jeigu pirkimas įvykdytas žodiniu susitarimu ir ne pagal Viešųjų pirkimų įstatymą (t. y. sutartis neturi būti paviešinta CVP IS/CVPP), sąskaitos tvirtinimo metu pažymima „Neviešinti CVPIS“.
Sąskaitose pagal žodinį susitarimą pirkėjo paskyros naudotojas, turintis derintojo, tvirtintojo ar sąskaitų administratoriaus roles, nepriklausomai nuo sąskaitos būsenos gali keisti BVPŽ kodą ir pirkimo rūšį ar pažymėti „Neviešinti CVPIS“.
SABIS veiksmai atlikti teisingai. Už iš SABIS gautų duomenų viešinimą yra atsakinga Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT). Jie gauna duomenis iš SABIS, tačiau duomenų viešinimas gali užtrukti tam tikrą laiko tarpą. Pagal reikalavimus duomenys privalo būti paviešinti per 15 dienų nuo ketvirčio pabaigos.
Sąskaita SABIS turi tokias būsenas:
Sukurta. Ši būsena yra tol, kol sąskaitos būsena pasikeičia į „Pateikta“. Tai vidinė SABIS būsena, naudojama teikėjams išsaugoti rankiniu būdu kuriamą sąskaitą.
Pateikta. Kai sąskaitos duomenys atitinka a) nustatytą standartą ir b) yra identifikuota sutartis, pagal kurią sąskaita yra pateikta arba nustatytas požymis „pagal žodinę sutartį“.
Tikrinama. Tokią būseną sąskaita įgauna, kai a) duomenys eksportuojami į perkančiosios organizacijos (toliau – PO) turimą verslo valdymo sistemą, pagal automatiškai gautus sąskaitos būsenų duomenis iš integracijų arba b) kai sąskaitos tikrinimo-tvirtinimo procesas yra vykdomas per SABIS ir naudotojas inicijuoja sąskaitos tikrinimą.
Patvirtinta. Kai sąskaitos duomenys yra patvirtinti PO sutarties vykdytojo ar kitų asmenų, pagal organizacijos paskyroje ir/ar konkrečioje sutartyje nustatytus parametrus bei tvirtinimo taisykles. Kai už PO vykdomą apskaitą atsakingas NFBC, tuomet PO atsakomybė yra sąskaitą patvirtinti – nustatyti būseną „Patvirtinta“.
Priimta. Būsena suteikiama, kai SABIS naudotojas pakeičia sąskaitos būseną į „Priimta“ arba būsena suteikiama automatiškai, pagal gautus sąskaitos būsenų duomenis iš integracijų. Kai už PO apskaitą tvarko NFBC, būseną automatiškai suteikia FABIS po sąskaitos įregistravimo.
Atmesta. Kai SABIS naudotojas pakeičia sąskaitos būseną į „Atmesta“ arba būsena suteikiama automatiškai, pagal gautus sąskaitos būsenų duomenis iš integracijų. Sąskaita gali būti atmesta tiek patvirtinimo, tiek ir priėmimo metu.
Grąžinta tikslinimui. Ši būsena matoma, kai pateiktoje sąskaitoje buvo rasta netikslumų. Sąskaita grąžinama tikslinimui sąskaitos teikėjui, nurodant grąžinimo tikslinti priežastį. Būsena suteikiama, kai SABIS naudotojas pakeičia sąskaitos būseną į „Grąžinta tikslinimui“ arba būsena suteikiama automatiškai, pagal gautus sąskaitos būsenų duomenis iš integracijų.
Grąžinta tikrinimui. Jeigu reikia grąžinti tikrinti PO viduje, nustatoma būsena „Grąžinti tikrinti“ ir nurodoma grąžinimo tikrinti priežastis. Būsena suteikiama, kai SABIS naudotojas pakeičia sąskaitos būseną į „Grąžinta tikrinimui“ arba būsena suteikiama automatiškai, pagal gautus sąskaitos būsenų duomenis iš integracijų.
Apmokėta. Ši būsena reiškia, kad sąskaita pilnai apmokėta. Būsena suteikiama, kai SABIS naudotojas nustato būseną arba automatiškai, pagal gautus sąskaitos būsenų duomenis iš integracijų.
Sąskaitą, kurioje tiekėjas padarė klaidą, galima grąžinti tikslinti arba atmesti.
Grąžinti tikslinti galima sąskaitą, kurioje nereikia keisti šių duomenų:
Sąskaitos tipas;
Sąskaitos požymis (žodinė ar pagal sutartį);
Data;
Sutarties Nr.
Sąskaitos Nr.
Visus kitus sąskaitos duomenis galima pakeisti grąžinus sąskaitą tikslinti tiekėjui.
Grąžinti tikslinti galima sąskaitą, kurios būsena:
Pateikta;
Tikrinama;
Patvirtinta.
Sąskaitoje, kurioje yra taisytinų duomenų, tačiau jos būsena yra „Priimta“ arba „Apmokėta“, taisymų atlikti nebegalima, jos pagrindu galima pateikti kreditinę sąskaitą.
Taip, sąskaitų sąrašą galima patvirtinti vienu paspaudimu.
Taip, galimas. Instrukciją, kaip tai padaryti, galima rasti čia.
Kad būtų galima pradėti naudoti struktūruotą dimensijų klasifikatorių, išorinė sistema jį per universalią sąsają turi nusiųsti SABIS. Tada SABIS įjungiamas šio klasifikatoriaus naudojimas. Naudotojas SABIS gali dimensijas priskirti prie sąskaitos eilučių, o paskui SABIS į išorinę sistemą gali grąžinti sąskaitos duomenis jau su priskirtomis dimensijomis.
Kaip nusiųsti dimensijas ir kaip gauti sąskaitų duomenis su dimensijomis, aprašyta universalios duomenų sąsajos specifikacijoje.
Kad būtų galima naudoti dimensijų klasifikatorių, jo naudojimą reikia įjungti. Skirtuke „Organizacija“ reikia spausti „Nustatymai“ ir pasirinkti, kad sąskaitai turi būti nurodytos dimensijos ir kad naudojamas dimensijų klasifikatorius.
Į SABIS perkelti:
Fizinių ir juridinių asmenų paskyrų duomenys;
Fizinių ir juridinių asmenų paskyrų naudotojų duomenys;
Sąskaitų duomenys su priedais, šie duomenys prieinami peržiūros režimu.
Sutarčių duomenys: atlikus sutarčių, kurios dar galiojo ir nebuvo užbaigtos perkėlimo metu auditą, buvo vykdomas duomenų migravimas iš Centrinės viešųjų pirkimų informacinės sistemos CVP IS (VPT) į SABIS.
SABIS naudotojo profilyje yra forma „Pranešimų nustatymai”, kurioje naudotojas gali nusistatyti, kokius įvykius, pranešimus ir paklausimus nori gauti el. paštu. Taip pat SABIS formoje „Pranešimų nustatymai” galima pasirinkti, ar naudotojas nori gauti pranešimus apie momentinius įvykius ir/arba gauti bendrus įvykius el. paštu.
SABIS numatyti reikalavimai greitaveikai ir našumui, kurie užtikrina sistemos stabilumą ir naudojimosi patogumą. SABIS išorinis portalas kurtas ir projektuotas taip, kad jame vienu metu netrukdomai galėtų dirbti ne mažiau kaip 2000 naudotojų.
Naudotojams parengta SABIS mokymų medžiaga:
savarankiško mokymosi medžiaga – instrukcijos sistemos naudotojams, administratoriams;
metodinės rekomendacijos išorės tiekėjams ir gavėjams darbui per integracines sąsajas;
rekomendacijos darbui per Access Point integracijas;
vaizdo instrukcijos sistemos naudotojams.
Susipažinti su SABIS vaizdo mokymų medžiaga galite čia. Išbandyti SABIS funkcionalumus mokomojoje aplinkoje galima čiačia.
Šiuo metu SABIS veikia tik lietuvių kalba.
SABIS portalo naudotojams (sąskaitų faktūrų teikėjams ir perkančiosioms organizacijoms), pageidaujantiems išbandyti SABIS portalo funkcionalumus bei norintiems pasipraktikuoti naudoti SABIS, sukurta mokomoji aplinka, prie kurios galima prisijungti čiačia.
SABIS mokomojoje aplinkoje sukelti paskyrų ir naudotojų duomenys iš informacinės sistemos „E. sąskaita“. Prisijungti prie SABIS portalo galima naudojantis VIISP tapatybės nustatymo paslauga.
Norintieji testuoti integracinę sąsają ir išbandyti visą sąskaitos teikimo – gavimo procesą taip pat gali prisijungti prie SABIS mokomosios aplinkosSABIS mokomosios aplinkos.
SABIS duomenų siuntimui mokomojoje aplinkoje naudojamas adresas: api.sabis-mok.nbfc.lt/api/
SABIS universalios sąskaitų duomenų sąsajos specifikacijos aprašą galima rasti čia.
Naudojimasis SABIS neapmokestintas.
Nacionalinis bendrųjų funkcijų centras ir LR Finansų ministerija ieško ekonomiškai naudingiausio sprendimo dėl SABIS paslaugų mokesčių ateityje, orientuodamiesi į administracinės naštos mažinimo nuostatas.
Kol kas tokios galimybės nėra. Ateityje tai įtrauksime į sistemos vystymo poreikį.
Sutarčių, kurios CVP IS buvo paviešintos reorganizuotų įstaigų vardu, duomenys SABIS yra nepakeistos ir jūsų tiekėjai negali išrašyti sąskaitų tų sutarčių pagrindu arba jas išrašo išregistruotiems juridiniams asmenims.
Kad sutarčių duomenys atkeliautų į SABIS teises ir pareigas perėmusio juridinio asmens vardu, pirkėjas turėtų atlikti sutarties keitimą, pakeičiant sutarties šalį. Toks sutarties pakeitimas naujojo juridinio asmens turės būti paviešintas CVP IS, tuomet sutarčių duomenys bus importuoti į SABIS.
Viešojo sektoriaus subjektai – valstybė, savivaldybės, biudžetinės įstaigos, išteklių fondai, mokesčių fondai, fondų fondai ir pelno nesiekiantys juridiniai asmenys, apibrėžti Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme.
Viešojo sektoriaus subjektų sąrašas publikuojamas interneto svetainėje Lietuvosfinansai.lt.
Registruoti tiekėjai perkančiųjų organizacijų sąrašą gali rasti naujoje CVP IS.
Registruoti tiekėjai, prisijungę prie savo paskyros, gali matyti registruotus pirkimo vykdytojus: sistemoje reikia pasirinkti išplėstinę paiešką, skiltyje „Organizacijos“ atlikti paiešką, nurodžius tik pirkimo vykdytojo tipą (pasirinkti PV tipą), spausti „Paieška“. Sistema pateikia visų CVP IS registruotų pirkimų vykdytojų sąrašą.
Notarų/anstolių paieška vykdoma pagal asmens kodą.
Pirkėjo paskyros naudotojas gali suformuoti:
ataskaitą, apimančią sutarčių, sąskaitų ir sąskaitų eilučių duomenis;
ataskaitą apie sutartis ir sąskaitas;
sutarčių ataskaitą su duomenimis tik apie sutartis;
ataskaitą, apimančią sutarčių, sąskaitų ir sąskaitų būsenų duomenis.
Taip, visada formuojama ataskaita, apimanti sutarčių, sąskaitų ir sąskaitų eilučių duomenis. Jeigu reikia ataskaitos be sąskaitos eilučių duomenų, reikia pasirinkti kitą ataskaitos tipą.
Taip, ataskaitos rezultatas pateikiamas excel rinkmena, kurią galite išsisaugoti jums patogioje vietoje ir analizuoti toliau, naudojant excel programos galimybes.
Ataskaitas gali formuoti bet kuris naudotojas, turintis pirkėjo ir/ar tiekėjo funkcijas atliepiančias roles. Formuoti ataskaitų neturi teisės tik organizacijos administratoriaus rolę turintis naudotojas.
Tiekėjo paskyros naudotojai gali formuoti:
ataskaitą, apimančią sutarčių, sąskaitų ir sąskaitų eilučių duomenis;
ataskaitą apie sutartis ir sąskaitas;
sutarčių ataskaitą, apimančią tik duomenis apie sutartis.
Analitines ataskaitas galima formuoti pagal 15 skirtingų sutarčių ir 14 skirtingų sąskaitų parametrų. Pasirinkimas tikrai platus, tad galima suformuoti tiek labai išsamią analitinę ataskaitą, tiek ataskaitą, atspindinčią labai konkrečius paieškos parametrus.
Analitinę ataskaitą suformuoti gali kiekvienas, išskyrus organizacijos administratoriaus role turintis naudotojas. Ataskaitos turinys priklausys nuo pasirinktos ataskaitos, nurodytų paieškos parametrų ir turimų sutarčių grupių. Jeigu naudotojui ribojamas sąskaitų matomumas, toks naudotojas ataskaitoje matys tik tas sutartis ir sąskaitas, kurios jam priskirtos pagal sutarčių grupes.
BDAR užklausa skirta sužinoti, kokie jūsų asmens duomenys tvarkomi SABIS.
Bendra užklausa yra skirta klausimams apie SABIS funkcionalumus, gedimų, sutrikimų registravimui ar kitiems bendro pobūdžio klausimams apie SABIS.
Instrukciją, kaip pateikti užklausą administratoriui per portalą, galima rasti čia.
Sąskaitų duomenys į SABIS gali būti pateikiami trimis būdais:
per SABIS portalą, suvedant duomenis ranka, importuojant XML rinkmeną;
per universalią sąsają iš verslo valdymo sistemos;
per PEPPOL tinklą, jeigu organizacija yra šio tinklo narys.
Universalios sąskaitų duomenų sąsajos specifikacijos aprašas publikuojamas čia.
Teikti sąskaitas per Peppol tinklą gali visi tiekėjai, prisijungę prie šio tinklo. Jis leidžia perduoti dokumentus ne tik SABIS sąskaitų gavėjams, bet ir kitiems verslo partneriams, esantiems Peppol tinkle.
Teikiant sąskaitas per Peppol, SABIS taip pat galima gauti atsakymus apie išsiųstos sąskaitos faktūros būseną (Peppol BIS Invoice response dokumentas), o tai užtikrina automatizuotą komunikaciją su sąskaitų gavėjais. Pilnas Peppol paslaugos teikėjų sąrašas pasiekiamas čia.
Daugiau informacijos apie Peppol tinklą galite rasti čia.
Naudojami formatai: Peppol BIS Billing 3.0 eInvoice, Peppol BIS Billing 3.0 Credit Note.